SportAdmin använder Cookies för att förbättra din användarupplevelse. Genom att klicka på Jag Godkänner tillåter du detta. Här kan du läsa mer om cookies och hur SportAdmin använder dem.

Välkommen till ledarnas sida
Här lägger vi upp senaste info för våra ledare i Ösmo Fotboll.
Ledarmöte 23/2-2022
2022-03-03 09:53

Onsdagen den 23/2 hölls ett ledarmöte på Ösmo IP där 29 ledare och styrelsemedlemmar deltog.

Ordförande Mikael Holmberg inledde mötet med att hälsa alla välkomna. Därefter gjordes en kort presentation av styrelsen och deras mål för 2022, som är att styrelsen ska vara mer synlig nere på planen.

 

Materialansvarig - Petri Lehtimäki (mail: materialansvarig@osmofk.se), presenterade sig och pågående arbete.

  • De nya matchtröjorna är beställda, men kanske inte hinner komma innan matchstart. Samtliga lag behåller därför de gamla matchställen tills vidare

Strumpor och shorts blir samma som tidigare, men kommer att kompletteras med ny beställning.

 

  • En ny kollektion av träningsoverallen har kommit in i shopen men har fel snitt på byxan i seniormodellen- rätt modell kommer under våren.
  • Nytt träningsställ är på ingång.
  • After game- sortimentet ska förnyas
  • Petri behöver få in önskemål på storlek till 11 mot 11- lagens målvaktsställ. 

 

Läget i lagen:

 

F06/07: även kallade damjunoirerna, är 20 st spelare, väntar ev 4 st från Nifen då deras F07-lag tyvärr lagt ner. Tappade några spelare och en ledare förra året. Kommer i år att spela i F16/19 och F07. Planerar att spela Gothia cup i sommar. 

 

F08/09: är 14 st spelare. Flera av spelarna har vintersporter och de har varit ca 6-7 st som tränat inomhus. Har anmält ett lag till seriespel och spelar i år stor 9 mot 9.

 

F10/11: är 17st spelare. Har varit ca 8 st som tränat inomhus, pga andra aktiviteter som krockar. Har tappat 1 tränare och rekryterat 1. Är i nuläget 2 tränare och 1 lagledare.

Har anmält 2 lag till seriespel, spelar i år stor 7 mot 7.  

 

F12/13: är 23 st spelare, har varit ca 10 st inomhus. Är 2 tränare och 2 lagledare. Har anmält 2 lag till seriespel och spelar i år liten 7 mot 7. 

 

F14/15: är 13 st spelare. Är 2 tränare, önskar ytterligare 1 tränare och gärna 1 mentor samt vill gå utbildningar under året. Har anmält 2 lag till seriespel och spelar i år 5 mot 5.

 

P05: är 13 st spelare, brukar vara ca 8-10 st på träningarna. Är 2 ledare, men efterfrågar hjälp. Spelar i år 11 mot 11 då 7 mot 7- serien inte blir av pga för få anmälda lag.

 

P06/07: är 30 st spelare, har varit 20- 24 st inomhus. Är 2 tränare och 2 lagledare. Kommer att spela med 2 lag i sanktan, inte helt klart än i vilken åldersnivå. Kommer att samarbeta med P08 både vad gäller träning och matcher. 

 

P08: är 15 st spelare och 3 ledare. Har tappat 5 spelare under året till Haninge. Har tränat på Reshape under vintern, mycket lyckat, och kommer att spela Ersans cup under försäsongen. Spelar i år stor 9 mot 9. Kommer att ha samarbete med P07 och P09 och vill därför ej träna samtidigt som varken P06/07 eller P09

 

P09: är 28 st spelare, har varit ca 14-15 st inomhus samt är 4 ledare. Upplever att de har stor nivåskillnad i laget. Har anmält 2 lag till seriespel.  

 

P10: är 31 st spelare. Har tappat en ledare men rekryterat en ny ledare. Önskar hjälp av Linda att få in honom i systemet. Har anmält 2 lag i sanktan

 

P11: är 25 st spelare, har varit ca 15-17 st inomhus och har fått några nya spelare under vintern. Är 4 tränare och 1 lagledare.

 

P12: är 32 st spelare och har varit ca 18-20 st inomhus. Har anmält 3 lag till seriespel och spelar i år liten 7 mot 7. Kommer att delta i 3 cuper under våren.

 

P13: är 30 st spelare, 1 lagledare och 3 tränare. Har varit ca 15 st inomhus och de har tillkommit spelare under vintern. Har anmält 2 lag i sanktan

 

P14: är 19 st spelare. Har anmält  2 lag till seriespel och spelar i år 5 mot 5.

 

Knattefotbollen: är 58 st spelare och har varit ca 30 st inomhus. Är i nuläget 4 tränare + 2 tjejer från damlaget. Delar på tjejer och killar då det lockar fler tjejer. P15-17, F16-17

 

Dam: Är oförändrat antal spelare i truppen, men har tappat några spelare och fått några nya. Har tappat en ledare.

 

Herr: Oförändrat antal spelare, men positivt är att flera spelare är på väg tillbaka efter långvariga skador. 

 

Fotboll Fitness: startar upp när det blir lite varmare

 

Gåfotboll: startar upp när det blir lite varmare

 

Utöver lag genomgången framkom att det varit problem med att Haningen aktivt rekryterar spelare från Ösmo. Styrelsen behöver prata med Haninge angående detta.

 

Ledaransvarig- Tommy Krantz (mailadress: ledaransvarig@osmofk.se) presenterade sin ledarroll och det upplägg som är tänkt.

Han kommer bland annat arbeta med följande:

- ledarträffar/utbildningar utifrån spelform

- vilka utbildningar har vi? vilka saknas?

- hur skapar vi en röd tråd?

- hur ska vi lägga upp träningarna för att ge bästa förutsättningar för våra spelare, dels utifrån tid, yta och antal spelare

- hur kan vi hantera nivåskillnaderna som finns?

- hur hittar vi en lagom utmaning för våra spelare?

Tommy kommer att ha en egen mailadress och uppmanar ledare och tränare att höra av sig via den eller haffa honom vid IP

 

På mötet presenterades ett träningsschema, vilket endast är ett grundunderlag. Tommy önskar en diskussion kring detta och vill ha in synpunkter från samtliga lag vad gäller antal spelare, yta och tid, motivering krävs. Utifrån detta kommer sedan ett träningsschema att utformas vilket sedan utvärderas kvartalsvis.

Tills vidare gäller det förslag som ligger.

 

Ösmo marknad går av stapeln den 28-29/5

Då Tony inte kunde medverka på mötet presenteras mer information kring detta vid nästa ledarmöte.

 

Domar Information: Nytt för i år är att ersättning till domare inte kan betalas från cafeterian utan betalas med swish av någon i laget, t ex ledare eller förälder. Domarkvittot, som domaren ska ha med sig, fotas och skickas till kassören. Återbetalning sker inom 1 vecka. Om domaren av någon anledning inte har med sig kvitto finns det i reserv i cafeterian. 

Vi kommer att fortsätta med 2- domarsystem i 5 mot 5 och 7 mot 7- matcherna.

 

Önskemål framkom att föreningen bör ha en domaransvarig som kallar till regelbundna träffar för att ge möjlighet till återkoppling och frågor. Förslag på domaransvarig blev Tommy Krantz (mailadress: tommy.krantz@osmofk.se). 

 

Cafeteria Information: öppnas i mitten på mars. Öppettider som tidigare på vardagar fram till kl 20. Mail kommer till cafeteriaansvarig inför säsongen. Meddela om ni bytt ansvarig så att informationen kommer till rätt person. 

Cafeterian ska även vara öppen vid samtliga matcher, 45 min innan match och 30 min efter. Till en början kommer det endast vara basutbud.

 

Anläggnings Föreningen (mail: anlaggningsforeningen@osmofk.se): är en dotterförening till Ösmo fotboll och styrelsen består av 5 personer. Det kommer i år att ske en del förändringar i styrelsen i samband med årsmötet.

Förvaltar klubbhuset och planen och har ett 3-årigt avtal som ligger till grund. 

Hyran för fotbollen beror på hur mycket fotbollen vill satsa. 

 

Arbete under 2022:

  • Nya avbytarbås
  • Trappan ner mot planen- ska förnyas och bli säkrare
  • Granulatfälla- ett skrapgaller mellan planen och trappan för att kunna återanvända granulatet

Ett av uppdragen från Ösmo fotboll är att ha en snöfri plan till 1a mars. Men det garanterar dock inte att planen är spelbar.

 

Har man förslag, synpunkter eller önskemål vad gäller anläggningen så kan man skicka det via mail till anläggnings föreningen

 

Registerudrag: Det är åter dags att visa upp registerutdrag frö Linda eller någon i styrelsen, senast den 30/3 ska detta vara gjort och registrerat i sportadmin.

 

Kalender:

20/3 arbetsdag på Ösmo IP, bland annat byte av nät i samtliga mål

 

27/3 ledarmöte och årsmöte

 

3/4 speldag för lagen som spelar 5 mot 5 och 7 mot 7, våra nyutbildade domare ska erbjudas att döma matcherna denna dag

 

3/4 Fotografering

 

18/4 våffelcup, F10/11 och P10 ansvariga. Samtliga spelare i föreningen som spelar 7 mot 7 bjuds in för att delas in i blandade lag och spela en gemensam turnering mot varandra. 

 

27/4 Ösmo centrum 50 år. Oklart i nuläget vilken roll vi som förening kommer att ha, information kommer kring detta. 

 

28-29/5 Ösmo marknad

 

13-16/6 Lira blågult

 

17-19/6 Roslagscupen, föreningens ungdomslag, från 7 mot 7 till 11 mot 11, åker gemensamt på cup. Föreningen står för busskostnaden samt sponsrar i år varje spelare med 500 kr.

 

Augusti - Tjejcamp

 

Oktober - Speldag

 

November - Årsfest



Övrigt: 

Under våren kommer föreningen att delta i en satsning för tjejer i åldern 4-8 år som heter Disney playmaker. Ledare för detta blir de som är ledare för knattetjejerna. 

 

Det behövs fler personer som engagerar sig, så alla ledare uppmanas att fundera på om det finns någon förälder eller annan person runt laget som är intresserad av att hjälpa till eller gå med i någon av följande grupper:

 

  • Valberedningen 
  • Sponsorgruppen 
  • Evenemangsgruppen 





Riktlinjer och verksamhetslista med anledning av covid-19
2021-04-12 20:39

Enligt Folkhälsomyndighetens restriktioner är det inte att tillåtet att vare sig arrangera eller delta i enstaka matcher, varken tävlingsmatcher eller träningsmatcher, oavsett ålder. Detta gäller både inomhus och utomhus. Träning för alla åldrar är tillåten. Restriktionen gäller till den 30 juni, men vi hoppas att den ska tas bort innan det datumet. Nedanstående gäller tills vidare.

Här finns Svenska Fotbollförbundets riktlinjer att läsa.

TÄVLING OCH TRÄNING

 

Matcher ställs in/skjuts upp

Vi har tidigare informerat om att matcher ställs in eller skjuts upp med fem dagars varsel. Tyvärr är vi nu där för första gången. Under dagen (tisdag) ställer vi in eller skjuter upp samtliga matcher som skulle spelats kommande helg (9-11 april).

Rent praktiskt kommer vi jobba så att vi på måndag eftermiddag eller tisdag morgon ställer i de matcher som skulle spelats fre-sön samma vecka.

På torsdag eftermiddag ställer vi in de matcher som skulle spelats mån-tor veckan efter.

Den dag då FHM släpper restriktionen och matcher åter är tillåtna kommer vi så snabbt som möjligt att informera om vilket exakt datum serierna drar igång.

Vi hoppas alla att den dagen kommer så fort som möjligt.

För mer info, läs "Seriestart eller inte".

 

Victoria Cup och Stockholm Cup
Båda cuperna ställs in. De lag som kvarstår i cuperna har kostnadsfritt deltagande i cuperna som startar oktober 2021. Mer info hittar du här.

 

Junior-DM P/F 2002 och senare
Båda cuperna ställs in. Anmälningsavgifterna krediteras inom kort. Nya cuper startas februari 2022. Mer info hittar du här.

Junior-DM Final – Flickor födda 2001 och senare
Finalen i Junior-DM för flickor säsongen 2020 spelas under 2021. Separat kontakt tas med finallagen.

OBS!
Spelare födda år 2001 får delta i finalen då den tillhör 2020 års-tävling.

 

Föreningsdrivna cuper

Med liggande restriktioner kan inga cuper genomföras. För cuper framåt i tiden kan sanktion sökas. StFF kan godkänna och ge sanktion under förutsättning att restriktionerna förändras. StFF kommer någon vecka innan planerad cup dra tillbaka sanktionen om restriktionerna fortfarande inte tillåter spel.

 

Träningsmatcher och läger - alla
Träningsmatcher är inte tillåtna. Vare sig utomhus, inomhus, mellan olika lag eller mellan olika träningsgrupper. Inte heller läger/camper ska genomföras där spelare från olika lag/träningsgrupper och föreningar deltar. Tänj inte på gränserna kring detta. Läs mer hos FHM.

 

Serier i SvFF:s regi
Många Stockholmslag deltar i seriespel som arrangeras av Svenska Fotbollförbundet. Beslut och information kring dessa serier och tävlingar kommuniceras av SvFF.

 

Träningar utomhus – alla spelare
Träningar får genomföras. Personer födda 2001 och tidigare ska fortsatt träna utomhus och undvika att träna i större grupper. Det är viktigt att grupper med de yngsta spelarna får komma igång med fotboll, vilket medför att uppstart av nya lag och knatteskolor är tillåtet.

Ta ansvar och se till att genomförandet sker på ett så smittsäkert sätt som möjligt. Se FHM:s rekommendationer. Observera att respektive kommun kan tillämpa egna regler.

 

Träningar inomhus
Träningar inomhus får genomföras av spelare födda 2002 och senare.

 

Provträningar
Provträningar bör inte genomföras. Träna med den grupp du normalt sett tränar med.

DISTRIKTSLAG OCH ÖPPEN VERKSAMHET

All distriktslagsverksamhet är inställd tills vidare.

SvFF har tagit beslut om att ställa in Distriktsungdomsturneringen för spelare födda 2004. Eventuellt arrangeras någon form av matcher/cup senare under året för denna årskull.

UTBILDNING

 

Tränarutbildningar
Från och med februari månad öppnar vi upp för föreningsdrivna utbildningar förutsatt att lokaler och antal deltagare anpassas på ett smittsäkert sätt. De centrala utbildningarna är tillsvidare fortfarande inställda på obestämd tid.

 

Domarutbildningar
2021 års domarutbildningar genomförs med start den 28 januari. Samtliga kurser genomförs digitalt. Detta gäller grundkurser, fortsättningskurser och AD-kurser. 

Övriga utbildningar
Övrigt kursutbud från StFF kommer att påverkas. En del kurser ställs in och andra hålls digitalt. Information om varje enskilt kurstillfälle kommuniceras till berörda deltagare och föreningar.

 
BESLUT

Nya beslut kommuniceras i samband med att Folkhälsomyndigheten uppdaterar sina rekommendationer. StFF har sällan information i förväg, därför kan nya beslut meddelas med kort varsel.

I Folkhälsomyndighetens föreskrift anges att de allmänna råden gäller t.o.m. den 30 juni 2021, men myndigheten kommer att löpande utvärdera situationen och besluta om ändring så snart det är motiverat.

All StFF:s tävlingsverksamhet skjuts upp med omedelbar verkan
2020-04-01 15:24
Under dagens presskonferens meddelade Folkhälsomyndigheten (FHM)

att de utifrån regeringens förbud, har kommit ut med nya rekommendationer.


Där står att matcher, träningsmatcher, tävlingar och cuper ska skjutas upp för att minska smittspridning av coronavirus. Precis som tidigare, följer Stockholms Fotbollförbund (StFF) regeringens förbud och Folkhälsomyndighetens rekommendationer.


Detta innebär att all tävlingsverksamhet som administreras av StFF skjuts upp med omedelbar verkan.


StFF har haft fyra nivåer i sin krishanteringsplan när det gäller tävlingsverksamheten och i och med dagens rekommendationer från FHM, aktiveras Plan B som finnas att ta del av nedan.

I Folkhälsomyndighetens nya rekommendationer finns att läsa:

  • Idrottsföreningar bör om möjligt hålla träningar och andra idrottsaktiviteter utomhus, skjuta upp matcher, träningsmatcher, tävlingar och cuper och begränsa antalet åskådare.
  • Ideella föreningar bör om möjligt skjuta upp årsmöten och likande, om mötet kräver att deltagarna träffas på samma plats.

De nya rekommendationerna understryker vikten av att hålla fysiskt avstånd till varandra. Idrottsföreningar kan dock fortsätta träna – så länge de följer Folkhälsomyndighetens riskbedömning, rekommendationer för idrott och träning och de punkter som anges ovan.

Distriktschef Andrea Möllerberg:"Det är viktigt att föreningarna fortsätter bedriva träning då Folkhälsomyndigheten rekommenderar fysisk aktivitet vilket våra barn, ungdomar och vuxna är i behov av."


S:t Eriks-Cupen, Veteranserier, FJ19

Plan B
Matcher/omgångar som ställs in av StFF rapporterar vi som inställda.

Vi skjuter inte fram, vi schemalägger inte om. Det blir helt enkelt färre matcher.

När StFF beslutar att spel ska återupptas och något lag ändå inte vill spela, har laget rätt att lämna WO utan att bli behöva betala avgift. Fler WO kan lämnas utan att bli utesluten ur serien.


Seniorserier


Plan B – vid färre än 5 uppskjutna omgångar

Matcher i omgång 1-4 som blir uppskjutna på grund av beslut från StFF, planeras in under de fyra första helgerna efter seriens slut eller som veckoomgångar under hösten.

Division 4 herrar kan ha andra förutsättningar då slutdatum i denna serie beror på när SvFF vill inleda kvalet upp till Division 3 herrar. Ytterligare detaljer publiceras snarast.

När StFF beslutar att spel ska återupptas och något lag ändå inte vill spela, har laget rätt att lämna WO utan att bli behöva betala avgift. Fler WO kan lämnas utan att laget blir uteslutna ur serien.
Matcher i Stockholm Cup, Victoria Cup och JDM skjuts upp tillsvidare, vi återkommer med detaljer.


Plan C – vid 5 eller fler uppskjutna omgångar

Vårsäsongen stryks. Endast enkelmöten på hösten.

Mer detaljerad information publiceras löpande.

Beslutet gäller tills Folkhälsomyndighetens rekommendationer ändras.


 

Ledarträff 15/3 Ösmo IP
2020-03-09 09:09
Nu är det dags för den första genomgången av sportgruppens arbete.

Vi går igenom ledarhandboken och Gul Svarta tråden.

Efter det så håller vi ett praktiskt pass ute på plan.
Teoridelen är för alla ledare i lagen. På den praktiska delen är alla välkomna men inget krav för lagledarna.

09:30 - 14:00 är för 5vs5 och 7vs7 lagen
13:00 - 16:00 är för 9vs9 och 11vs11 lagen
Gemensam lunch för alla ledare 13:00 - 14:00

Kallelse till samtlig ledare har skickats ut!
Sista anmälnings dag 9/3

Program 15/3
09:30 Kaffe och fralla
10:00 Teori ledarhandboken
10:30 Teori Gul Svarta Tråden
11:00 Ombyte
11:30 Praktik
12:00 Praktik
12:30 Ombyte
13:00 Lunch
13:30 Lunch
14:00 Teori ledarhandboken
14:30 Teori Gul Svarta Tråden
15:00 Ombyte
15:30 Praktik
16:00 Praktik

Kommande aktiviteter
Möte, Klubbrummet, 29/04 18:00
Nyheter från föreningen
Ösmo GIF Fotboll, 21/02 08:53 
Ösmo GIF Fotboll, 08/02 12:42 
Ösmo GIF Fotboll, 11/12 10:33 
 
Stöd Ösmo GIF fotboll
Huvudsponsor
Silversponsor
1935Klubben
Samarbetspartners

Väder Ösmo

Följ Ösmo Fotboll