Fallteknik
Falltekniken är hur du kastar dig efter bollen.
En mycket viktig teknik som du givetvis måste behärska eftersom att bollen inte alltid kommer rakt på dig.
Startpositionen bör alltid vara utgångställningen och där ifrån ska du sen kasta dig.

Det gäller att träna på alla olika sortens falltekniker.
Det gäller att behärska tekniken så att du kan kasta dig åt båda hållen och att du ska kunna slänga dig så att du tar skott nära kroppen och skott längre ifrån kroppen.

Vid skott som kommer nära kroppen så gäller det att komma så fort som möjligt ner mot bollen. Man brukar tala om det att man ska snabbt ta bort det närmsta benet till bollen så att man helt enkelt faller ner mot marken och bollen, snabbt.

Vid ett lågt skott som kommer längre ut, typ mot stolproten. Där gäller det att istället använda det närmsta benet och skjuta ifrån med benmusklerna så att du kastar dig mot bollen.

Vid skott som kommer högre upp så är det samma rutiner som ska följas men nu så ska du använda din kraft att kasta dig mot bollen. Du ska nu inte bara falla mot marken, nu ska du flyga i luften efter bollen.

Det gäller att träna mycket så att tekniken blir god. Har du en god teknik så känns det knappt att kasta sig, vid dålig teknik så skadar du lättare dina armbågar,knän och höfter. Ett bra tips är att i träning ibland använda skydd så att du inte sliter på kroppen.

Tänk på att attackera bollen så att du möter den tidigt. På det sätter så blir du mycket starkare och riskerar inte att stöta in bollen i eget mål. Se på min video här under, där ser du i slutet utav videon vad jag menar med att ”attackera bollen”.
Grepp
Detta är tekniken hur du greppar bollen,.
Man brukar alltid säga att man ska ha tummarna bakom bollen och det är korrekt. Du ska försöka forma ett upp-och-ner-på-vänt hjärta med dina fingrar.

Spreta med fingrarna och var kraftfull i greppet så att du inte tappar bollen. Tänk på att inte vara för stum i armarna så att du lämnar returer, träna och hitta den rätta känslan i greppet.
Höjd
Som du säkert förstår så handlar detta om att kunna plocka ner inlägg. Detta området är inte helt lätt för det kräver koordination och tajming.

Sträva efter att fånga bollen så hög upp som möjligt. Inlägg kräver många saker på en och samma gång. Du ska inte bara hoppa efter bollen du ska också kommunicera med ditt lag så att dina lagkamrater vet att du är på väg och genom att ge ljud ifrån dig så kan du skrämma bort rädda anfallare.

Du ska också kunna hoppa upp med både vänster och höger ben, kommer ett inlägg ifrån högersidan så ska du hoppa upp på höger ben och skydda dig med vänster knä och tvärt om, viktigt!

Du ska hjälpa till med hela din kropp vid själva upphoppet. Men hjälp utav dina armar så svingar du dig iväg ifrån marken och hoppar upp med ett ben och skyddar dig med det andra. Se på min video.  Viktigt att sträcka på armarna men ändå vara rörlig och inte för ”hård” i armarna så att du riskerar att tappa bollen vid en kollision.

Att greppa bollen är det optimala men skulle det inte gå då måste du boxa bollen så långt bort ifrån mål som du kan. Du kan välja att boxa med en eller två händer. Som allt här i målvaktslivet så gäller det att träna, höjdtekniken är inte helt lätt eftersom att den kräver mycket teknik och koordination, att kunna dominera sitt straffområde är väldigt viktigt i modern fotboll och uppskattas utav laget.
Just höjdtekniken är enkelt att träna på, allt du behöver är en boll som du helt enkelt kastar upp i luften och som du sen ska fånga så högt upp du kan, simpel och bra träning.
Shootstoping