Aktivitetsstöd

Det kommunala och statliga aktivitetsbidraget är en viktig intäkts del till vår verksamhet.

För att få dessa bidrag krävs att vi redovisar antalet aktiviteter per spelare och ledare. Detta görs av lagets ledare genom att regelbundet fylla i närvaro i Sportadmin, helst direkt i samband med träning eller aktivitet.

Ni utgår från er lagsida i sportadmin och lägger in era aktiviteter i kalendern, efter att träningar och matcher (och allt annat ni gör tillsammans) lagts in i kalendern är det dags att klicka i närvaron per aktivitet d v s spelare och minst en ledare. Det kan antingen ske genom att man loggar in på sportadmin.se på internet eller enklast via sportadmin appen som man kan ladda ned till sin telefon. Det tar ca 1 minut och är mycket enkelt.

Bidragsberättigade deltagare är barn och ungdomar, 4 till 25 år, som deltar i en ledarleda gruppverksamhet. Det skiljer sig i reglerna mellan stat och kommun men SportAdmin summerar detta automatiskt.

Saker att tänka på:

• Fyll i personnummer (10 siffror) på samtliga spelare/ledare i SportAdmin.
  • Aktiviteten måste pågå i minst 1 timme för att vara godkänd.
  • Minst 1 ledare skall stå med på varje sammankomst för att den skall vara godkänd.
  • Närvaron måste också registreras senast 4 veckor efter aktiviteten för att vi skall få bidrag.

Kansliet gör sammanställningen per halvår och lagen gör på egen hand den regelbundna närvaroregistreringen, som med fördel görs på plats med hjälp av Sportadmins app i mobilen. Registrera därför regelbundet efter varje aktivitet.

Glöm inga aktiviteter

Alla aktiviteter skall registreras; träningar, hemma- och bortamatcher, lagfotograferingar, samkväm, kort sagt allt ni gör tillsammans som lag. Görs inte närvaroregistreringen regelbundet kan i värsta fall lagens materialbehov inte tillgodoses.

All närvarorapportering skall vara införd i Sportadmin senast 10 juli (gäller vårens rapportering för perioden 1/1-30/6) och 10 januari (gäller höstens rapportering för perioden 1/7-31/12).

Manual till SportAdmin hittas här!