Ösmo Fotboll bildar U16 lag
2023-02-07

Vi sjösätter ett pilotprojekt som innebär förändringar initialt på pojk/herr sidan (på sikt, när underlag finns kommer även flick/dam sidan att förändras). Pilotprojektet är en del av den omarbetning av ”Gul-svarta tråden” som ledaransvarig utvecklar och ansvarar för.

Förändringarna innebär att vi lanserar ett U-16 lag med spelare från P06/07 och P08 till en början.

U-16

Underlaget (både antal och kompetens) i P06/07 och P08 är mycket god och beror främst på välutbildade tränare/ledare som gett spelarna en fantastisk utbildning, vi ser också att P09 har ett mycket gott underlag samt hög kompetens bland sina ledare vilket borgar för fortsatt tillströmning av välutbildade spelare till U-laget på sikt. Det är grunden som möjliggör vår satsning med ett U-lag som skall konkurrera med andra U- och Akademilag runtom i Stockholm. Spelare som blir uttagna till U-laget kommer fortsättningsvis tillhöra sitt ordinarie lag (samt träna tillsammans och spela match när möjlighet ges) men kommer få extra träningstid och prioriteras att spela matcher med U-laget.

Det kommer rekryteras ledarstab till U-laget och målsättningen är att ledarstaben är på plats efter nyår och att U-laget är redo för start inför säsongen 2023. Vi kommer inte ta in spelare externt direkt in i vårt U-lag. Vill man få chans att kvalificera sig till U-laget måste man alltså först ingå i det lag man tillhör åldersmässigt.

Lagen P06/07 och P08 kommer fortsättningsvis bedriva sina lagverksamheter som vanligt.