Reymersholms IK

Samling:14:00, Ösmo IP
Förlust mot Reymersholms IK DJ
2023-05-14 20:15

Förra året mötte vi Reymersholms IK två gånger. Hemma i vårens första seriematch blev det förlust med 0-4 och i sista seriematchen bortaförlust med 2-3.

I eftermiddagens sommarvärme mötte vi dem i årets tredje damjuniormatch, denna spelades på Tantolundens BP. Det var riktigt hett, vi sökte oss till skuggan i ena hörnet av planen för uppsnack och uppvärmning. Luften dallrade över planen i den gassiga solen, tufft för spelarna att spela fotboll i värmen - dock lika för båda lagen. Domaren föreslog cooling breaks, så tjejerna fick vätskepaus i mitten av varje halvlek utöver kvarten mellan halvlekarna.

Dagens trupp bestod av Alva, Azra, Ella, Elvira, Emilia, Felicia D, Lilyan, Lova, Shirin, Viola plus Felicia L, Meliha, Olivia L och Tilda - där de fyra sistnämnda kom från F0809-matchen som var färdigspelad bara några timmar tidigare hemma på Ösmo IP (0-0 mot Stuvsta IF i F08-serien). Tack Meliha, Olivia och Tilda för att ni ville förstärka vårt lag idag!

I dagens match mot Reymers så kom vi inte riktigt upp i nivå i första halvlek. De gör 1-0 efter nio minuter på ett snyggt curlat skott från högerläge utanför straffområdet som går över Azra och in i bortre krysset. Tuff start för våra tjejer. Reymers spelar bollen mellan varandra på ett effektivt sätt och skapar många fina lägen där vår backlinje och målvakt sätts på prov flera gånger. I den trettioförsta matchminuten kommer 2-0 på ett skott framifrån efter nån retur som studsar ut.

Vi skapar inte jättemånga egna lägen utan blir ofta lite stressade och lite för raka i vårt spel när vi försöker spela bollen för lite snabbt uppåt i planen, vilket leder till att vår toppforward Felicia D oftast hamnar väldig ensam mot Reymers backlinje. Ibland fastnar bollen på mittfältet och återtas av Reymers som startar nya anfall.

I paus pratar vi om att spela upp bollen och inte skicka iväg långbollar. Vi går in i andra med en högre energinivå och det gör att vi hittar mer rätt i positionsspelet, vilket i sin tur gör att vi kan bryta många av Reymers anfall redan på mittplan. Vi börjar allt oftare spela runt bollen i backlinjen och upp via mittfältet vilket gör att vi hittar luckor/ytor som vi kan nyttja för att gå framåt.

I och med detta så skapar vi flera vassa avslutslägen, Elvira kommer fram fint på vänsterkanten och har minst ett riktigt fint läge som borde gett oss en reducering- men Reymers målvakt gör en kanonräddning och lyckas freda målet. Vi har även en lyckad kombination centralt där Shirin hittar Felicia L som i sin tur friställer Felicia D mellan mittbackarna, men dessvärre i offsideläge. Vi har även en hörna där det är nära mål men Reymers kan slå undan bollen. Ella har ett tugnt skott som täcks av en Reymersspelare. Trots att vi i andra halvlek kommer upp i en bättre nivå så blir det blir inga Ösmomål, men inte några mål för Reymers heller.

Så den jämna matchen slutar 2-0. Bra kämpat samtliga som deltog i dagens match. Vi tar med oss det fina spelet och energin från andra halvlek och hoppas kunna bygga vidare på det i veckan inför nästa helgs match mot Västerhaninge IF hemma på Ösmo IP kl 14:30 den 20 maj.