Västerhaninge IF 1

Plats:Ösmo IP 1
Seger hemma mot Västerhaninge IF
2023-05-20 19:01
Segertjejer: övre raden - Wilma, Felicia L, Nea, Elvira, Leonie, Alva, Emilia, Viola och Ebba. Nedre raden - Shulamit, Evelina, Tilda, Lova, Felicia D. Längst fram - Azra.

Idag mötte Ösmo GIF:s damjuniorer Västerhaninge IF i säsongens fjärde seriematch i DJ-3B. Det brukar vara jämna matcher när lagen möts och idag var inget undantag. Ifjol vann vi med 2-0 hemma i vårmötet, medan VH vann höstens bortamöte med 2-1.

Till dagens match förstärkte vi vår trupp genom att låna in fyra spelare från F0809: Evelina, Shulamit och Tilda, Wilma.

Vi inleder matchen bra och skapar några halvchanser, även VH har ett par halvchanser. Vi biter oss fast på VH:s planhalva och får ett par hörnor på raken. Efter en fint slagen hörna av Viola kan Lova snyggt och ohotat nicka in 1-0 i fjortonde matchminuten. I nästa anfall driver Evelina upp bollen mot straffområdet och skjuter på täckande VH-spelare, bollen landar hos Tilde som lyfter iväg ett lobbskott som seglar in över VH-målvakten till 2-0 i den sextonde minuten. I den tjugofjärde matchminuten jobbar Ösmotjejerna fram en ny hörna och vid den bortre stolpen kan Elvira trycka in 3-0 i trängseln framför VH-målet på Violas långa boll från hörnan. VH spelar sig in i straffområdet strax innan första halvlek är slut, men Azra står för en snygg fotparad och lyckades freda målet i friläget.

En stabil insats i första halvlek, där vi har både bra anfallsspel som försvarsspel. Vi lyckas flera gånger slå fina passningar och kombinerar bra för att ta oss uppåt i banan.

I andra halvlek blir det mest en kamp på mittplan första kvarten och inget av lagen kommer fram i några farliga chanser. I den sextiofjärde minuten kommer så Elvira förbi sin spelare på högerkanten och skjuter ett hårt skott mot första stolpen där Shulamit styr bollen strax utanför. Några minuter senare får så VH en frispark utanför vårt straffområde efter en närkamp. VH-spelarem får på ett hårt skott som är på väg in strax under ribban, men Azra sträcker ut och tippar bollen till en resultatlös hörna. Spelet fortsätter att bölja fram o tillbaka. VH pressar på, i jakten på en reducering, men vi står emot bra. I den sjuttiotredje minuten får VH en hörna där bollen till slut letar sig in i mål via vår målvakt, ribban och VH-spelare. 3-1 målet ger VH extra energi, men de skapar trots det inga flera målchanser så vi kan hålla undan till slutsignalen.

Skönt med årets första seger och tre poäng som innebär att vi klättrar uppåt förbi VH i tabellen. De har dock spelat en match mindre än oss.

I nästa match väntar Hammarby IF borta lördag 27 maj kl 12:00.

Lova ⚽️

Tilda ⚽️