Bagarmossen Kärrtorp BK Svart

Plats:Kärrtorps IP 1
Stabil seger mot Bagarmossen Kärrtorp BK
2022-09-04 23:16
Segertjejerna hakade på damlaget och F08/09 och likt dem vann de helgens match.

Match mot Bagarmossen Kärrtorp BK på bortaplan i F07-serien. I våras vann vi med 1-0 hemma i en jämn match.  Idag hade vi som vanligt en stomme av spelare födda 2007 som förstärktes med två 06:or, tre 08:or och en 09:a. En kylig uppvärmning blev varmare när molnen skingrades o solen KLM fram vilket gjorde vi ledare fick kisa i motljuset för att följa matchen. Skönt ändå att kunna stå i T-shirt och kolla på fotboll.

Efter att lagen lite trevande känt på varandra inledningsvis så tar vi över spelet.  Vi söker vårt raka uppspel på vår centrala forward, men allt som oftast så rinner bollen iväg för långt och hamnar istället hos BK BK:s målvakt.

I den första halvleks tjugonde minut får vi frispark en bit in på motståndarnas planhalva efter att Elvira fällts. Alva lägger in en hög boll mot straffområdeslinjen där Shirin kan ta ned bollen, vända och placera in bollen till 0-1. Strax innan paus är det dags igen, när Olivia bryter ett uppspel från sin position som högerback och hittar Shirin framför BK BK:s backlinje, som i sin tur kan frispela Meliha mellan mittbackarna som skjuter bollen i mål från nära håll till 0-2.

I pausen så konstaterar vi att vi haft klart fler avslut än våra moståndare och att vi mest sökt det raka uppspelet. Vi ledare uppmanar vår spelare att försöka spela ut bollen på kanterna till våra ytterforwards, som har väldiga spelytor. Vi vill ju hitta mer spelbredd och därigenom hinna flytta upp mer spelare för att vara delaktiga i anfallsspelet. Vi är väldigt nöjda med vårt försvarsspel i första halvlek, känslan är att BK BK inte haft ett endaste avslut på mål.

I andra halvlek tar vi över matchen mer och har mycket boll, oftast på BK BK:s planhalva. Vi vinner boll högt och biter oss fast. Vi hittar oftare ut på kanterna till våra ytterforwards och får därigenom till flera fina kombinationer, vilket gör att vi skapar flera avslut. Efter en kvart så får vi hörna och även om BK BK lyckas avvärja den första farligheten så spelas bollen åter in till Elvira som jobbar in bollen till 0-3 från ett vänsterläge. Fem minuter senare hittar Evelina en passningsväg till Meliha mellan mittbackarna som snyggt tar emot bollen med vänstern, tittar upp och skjuter otagbart in 0-4 med en högerkanon. Ytterligare fem minuter senare så lyckas Felicia lobba bollen över målvakten till 0-5. Ett resultat som står sig matchen ut. Dessförinnan var Felicia ytterst när att sätta en lobb från ett högerläge i straffområdet efter att Elvira lyft över bollen från den vänstra sidan, men målvakten lyckas precis nå bollen och räddar den från att gå in. Den kombinationen var verkligen värd ett bättre öde.

Samtliga spelare förtjänar beröm idag efter en stabil insats i segern med fem mål mot noll. Emilia förtjänar dock ett särskilt omnämnande, då hon gör en grym insats. Dels som högerback där hon fullständigt stänger ner sin kant, men även i den defensiva mittfältsrollen där hon gång efter annan tar bollen från BK BK:s spelare.

Nästa match är söndag 11 spetember då vi möter Essinge IK i F07-serien hemma på Ösmo IP.

Meliha ⚽️⚽️

Shirin ⚽️