Hammarby IF FF 05 lag 2

Stabil seger mot Hammarby IF i DJ-serien
2022-09-17 22:15
Glada segertjejer

Idag mötte Ösmo GIF:s damjuniorer Hammarby IF hemma på Ösmo IP.  Bortamötet i våras slutade 9-1 till Hammarby, som då hade plockat in akademispelare. Spännande att se "vilket" lag vi skulle få möta idag.

Vid avspark så hade Hammarby endast 11 spelare på plats trots att de satt upp 13 i matchprotokollet. Två stycken Hammarby tjejer sedan anslöt under första halvlek. Vi märker rätt snabbt att Hammarby har svårt att spela upp bollen och vi pressar högt trots att vi på genomgången sa att vi skulle inleda matchen med en låg press. Vi kan ofta vinna boll på Hammarbys planhalva, de är knappt uppe på vår planhalva överhuvudtaget i första halvlek. Vi kommer ofta till avslut, men skärpan saknas tyvärr i det avgörande momentet. Elvira, Felicia och Nea prövar alla Hammarbys målvakt med skott utifrån, men målvakten låter sig överlistas. Vi får också flera hörnor, men bortsett från några tilltrasslade situation med flipperspel i målområdet så skapar vi inte några större farligheter på våra hörnor. Ledningsmålet kommer när Felicia kan sno åt sig bollen efter ett misslyckat uppspel från Hammarby. Felicia tar med sig bollen in i straffområdet och skjuter den i mål till 1-0. Elvira fick kliva av efter en smäll mot knäet, på med kyla och kompression, sen vilade hon resten av matchen. Elvira var dock riktigt pigg innan skadan. Även Hammarby fick en knäskada som såg betydligt värre ut. Då deras förstärkningar inte hunnit anlända tvingades de spela ett tag med en spelare mindre. Det gör förstås att vi skapade ännu fler lägen, men skärpan saknades återigen i sista tredjedelen. Hammarbys förstärkningar anländer till slut o de kan avsluta halvleken med elva spelare på planen. Vi går till pausvilan med ett måls ledning.

I pausen så ger vi beröm till spelarna för att de skapat så många lägen, men lyfter också några saker som kan förbättras (rörelse utan boll, skärpa i avsluten och skotten, att nyttja spelbredden).

I andra halvlek så fortsätter vi att trumma på framåt, flera spelare jobbar sig till fina lägen men återigen så saknas effektiviteten i avsluten. Skotten går på målvakten eller på backarna, över eller vid sidan av målet, ibland resulterar avsluten i hörna. Där är vi något vassare än i första halvlek med ett par rejäla målchanser, men vi får jaga vidare efter mål framåt. Shirin, Lilyan, Masooma och Felicia har de vassaste lägena i straffområdet dock utan att resultera. Chansen att utöka ledningen kommer istället på straff efter en handssituation i Hammarbys straffområde. Alva kliver fram och drar den resolut ribba in. Pang bom! Helt otagbart för målvakten. 2-0! Vi fortsätter jaga fler mål framåt, men bollen vill gelt enkelt inte in trots många fina lägen. Efter matchen tackar vi Hammarbyspelarna och deras ledare för en trevlig match o önskar dem lycka till i nästa match.

Det är glada Ösmotjejer som samlas för segerfoto (se bilden). Skönt att äntligen få en trepoängare även I damjuniorserien, senaste segern i DJ-serien kom i början på juni. Idag ytgår beröm till samtliga våra spelare efter en stabil seger mot Hammarby.

Redan imorgon har laget ny match, borta mot Hanvikens SK i F07-serien.

Felicia ⚽️

Alva ⚽️