Ösmo GIF FK 1

Seger hemma mot serieledande Värtans IK
2022-10-15
Segertjejerna 👑

I dagens möte mot Värtans IK visste vi inte riktigt vilket motstånd vi skulle få möte eftersom vi lämnade walk over på vårens match. Men de borde vara hyfsat bra eftersom de leder 07-serien.

På uppsnacket peppar vi våra tjejer som spelat riktigt bra de senaste matcherna, även om de inte alltid fått med sig resultaten. Som vanligt två 06:or, tre 08:or och nio 07:or

Vi inleder på sedvanligt sätt piggt från start och får några fina chanser via våra kantuppspel, samtidigt som vi även hittar fram till målfarligheter centralt. På just ett kantläge blir en av våra spelare nedriven utanför straffområdet med frispark i fint läge som resultat. Lova kliver fram och slår en hård boll mot mål, målvakten lämnar retur som Felicia L är först på. Hon spelar vidare in till Elvira som kan skjuta in bollen i mål till 1-0 i tionde minuten. Vi fortsätter att skapa lägen, men der gör även Värtans IK. De har några hörnor, dock utan att det känns riktigt oroligt bakåt. Istället får vi ett nytt frisparkläge, men denna gång mer till höger. Lova kliver fram på nytt och slår en hög boll som seglar över Värtans målvakt till 2-0. Felicia L har sedan några fina skott från distans, där målvakten tippar ett av dem över ribban till en resultatlös hörna. Lilyan har en nickchans på en annan hörna men bollen går utanför. Vi håller sedan undan till paus

I andra halvlek jobbar vi på men det är Värtans IK som reducerar till 2-1 i sextioandra minuten. De pressar sedan på för en kvittering, men vi lyckas freda vårt mål. Vi har några halvchanser framåt med skott från Felicia D, Meliha och Ella. Det blir inga mål och stort jubel utbryter efter 80 minuter när domaren blåser av med slutsignal.

Grattis tjejer till en fin seger och en välspelad match!  Idag kämpade ni på rejält och höll ihop bra bakåt.

Beröm till alla spelare som deltog i dagens match, grymt bra att klara av att hålla undan det skapade tvåmålsöverläget till seger med uddamålet i lite över femtio minuter mot serieledarna, som även är det lag som gjort flest mål i 07-serien.

Extra beröm till Leonie som var stark i försvarsspelet som vanligt, men även kom fram fint på sin kant i anfallsspelet. Azra var stabil i målet och rusade ut fint på bollar när det behövdes. Kul också att se hemvändande Felicia D göra comeback på Ösmo IP.

Grattis även till födelsedagsbarnen Lova och Viola som bjöd på segertårta!🎂

Redan imorgon väntar ny match, då mot Boo FF i DJ-serien. Matchen spelas på Ösmo IP med start 12:45.

Målskyttar för Ösmo GIF :

Elvira Lundberg ⚽️

Lova Nyberg Carlsson ⚽️